Uszczelka Głowicy – test na obecność CO2

“Niestety, ale czeka Państwa wymiana uszczelki pod głowicą” – wielu kierowcom taka diagnoza skutecznie zapewniła bezsenne noce. Niejednemu pewnie tez odechciało się zabawy w jeżdżenie samochodem. Czy zatem wypalona uszczelka pod głowicą to faktycznie motoryzacyjne piekło?

Uszczelka głowicy, bardzo często w skrócie nazywana po prostu UPG, znajduje się na łączeniu głowicy i bloku silnika. Pozwala odgrodzić i uszczelnić kanały chłodzące znajdujące się zarówno w bloku jak i głowicy zapewniając niczym niezakłócone krążenie płynu chłodniczego po silniku. To właśnie ten niezakłócony obieg chłodziwa pozwala zapewnić prace silnika w optymalnej dla niego temperaturze, pozwalając mu na osiąganie optymalnej wydajności. Co, jeśli jednak harmonia działania układu chłodzenia zostanie zaburzona? Kiedy uszczelka głowicy wypala się i powstają nieszczelnści?

Wtedy zaczynają się kłopoty. Przegrzewający się silnik, kłęby białego dymu z rury wydechowej, „kawa z mlekiem” pod korkiem wlewu oleju czy tez olejowy szlam w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego – to najłatwiej zauważalne problemy z UPG, które kwalifikują silnik do niezwłocznego remontu. Czasem, jednak zdarza się, ze objawy nie są tak widoczne i diagnoza nie jest tak oczywista.

Posłużę się tutaj konkretnym przykładem. Pacjentka: Honda Civic VII generacji w nadwoziu typu sedan oraz z silnikiem o pojemności 1597 cm3 i mocy 110 koni mechanicznych (oznaczenie silnika to D16V1). W momencie zaobserwowania nieprawidłowości przebieg samochodu wynosił około 175 tysięcy kilometrów.

Początek przygody z UPG w tym aucie zaznaczyły odgłosy bulgotania w nagrzewnicy (przy otwartym ogrzewaniu) oraz sporadycznie, po dłuższej trasie ślady płynu wyrzuconego ze zbiorniczka wyrównawczego do osłony akumulatora oraz na elementy układu dolotowego. Oczywiście zero poboru płynu do silnika, świece czyste i suche, olej w normie i bez ponadnormatywnego zużycia, płyn również czysty, brak kopcenia na biało.  Po kilkukrotnym odpowietrzeniu układu wymieniony został termostat oraz później korek chłodnicy (myślę ze bardziej profilaktycznie, jako ze koszt niewielki). Po zasięgnięciu języka na forach internetowych przyszła pora na zrobienie domowego testu na obecność spalin w układzie chłodzenia. 

Wyniki tego testu na filmie poniżej:

Diagnoza wydawała się prosta: wypalona uszczelka pod głowicą. No cóż, zdarza się. Nie ten samochód pierwszy ani ostatni, który to spotkało.

Najlepsze zostawiam na koniec. Od tamtej pory auto przejechało bezproblemowo ok. 30 tys. Kilometrów. Stan licznika na dzien. dzisiejszy to ok. 205 tysięcy kilometrów. Poza częstszym sprawdzaniem stanu płynu i oleju nic więcej nie zostało zrobione. Pewnie przyjdzie ten moment, w którym naprawa będzie konieczna, ale póki, co auto nadal cieszy swojego kierowcę.

Tak, więc, odpowiadając na pytanie z początku: czy UPG oznacza piekło dla właściciela auta? W zdecydowanej większości przypadków niestety tak. Objawy są na tyle inwazyjne, że nie da sie normalnie korzystać z auta. Czasem jednak, jak w powyższym przypadku początkowe stadium choroby przebiega łagodnie i można wstrzymać się z remontem nawet na... 30 Tys. km i więcej.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Video

Seat Ibiza PL [Walkaround]
Nowy Seat Ibiza - mieszczuch z klasą
Skoda Citigo Walkaround
Citigo - prawie idealne auto do miasta
Toyota C-HR 2017 Walkaround
Pierwsze oględziny nowej toyoty C-HR
Renault Clio 2016 Walkaround
Kilka ujęć nowego Clio
Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro
Honda Civic X generacji

Testy aut nowych

Miejski samuraj - Suzuki Swift 1.2 DualJet 1.2 SHVS

Od dwóch generacji wstecz odbierałem Swifta jako fajny, zgrabny samochód, będący pod pewnymi względami substytutem Mini. W Końcu nadarzyła się okazja, by sprawdzić czy to prawda.

Więcej…

Testy aut używanych

Audi A6 C6 - używany luksus

Audi. Nigdy bym nie pomyślał, że kupię jakiekolwiek auto z koncernu VAG'a, bo jakoś nigdy nie byłem przekonany. W swoim życiu jednak już raz miałem taki przewrót. Nigdy nie chciałem mieć BMW, diesla i kombi. Jednym z moich samochodów był E46 320d w touringu – hattrick! Wróćmy jednak do Audi A6 C6 2004. Przez ponad rok miałem przyjemność prowadzić ten samochód, 

Więcej…

Aktualności i opinie

44 lata kultowego "Malczana"

Maluch, Malaczan, Żelazko, Fiat 126p. Dziś swoje czterdzieste czwarte urodziny w polskiej historii motoryzacji obchodzi ten mały bolid.

Więcej…

© 2015 Napędzani Benzyną by PUSHMEDIA.. Designed By AGETHEMES
Konfiguracja i administracja Pushmedia.pl
Free Joomla! templates by AgeThemes