Mazda CX-3 AWD - sportowa natura crossovera

Drukuj

Mazda CX-3 - od jakiegoś czasu próbowałem zrozumieć sens tego wozu.  Najlepiej zaś za jego kierownicą. No to ruszamy!

Patrząc na CX-3 szybko stwierdzamy, że auto ma przyjemną dla oka  linię i naprawdę może się podobać. Charakterystyczny styl detali pomaga bez problemu stwierdzić z jakim producentem mamy do czynienia. Mazda dość mocno podkreśla ten styl w każdym modelu. Z jednej strony tworzy to spójna gamę modelową, z drugiej... nie ma drugiej strony.

W  każdym razie, wóz wizualnie robi dobre wrażenie i nie można mu tego odmówić. Wnętrze CX-3 to po taki mały mix tego co znamy z Mazdy 2 i 3. Moim zdaniem bliżej temu wnętrzu do 3. W zasadzie przeszkadza mi tam tylko jedna rzecz- czemu ten ekran systemu multimedialnego nie jest chowany, choćby na postoju? Kokpit sam w sobie dość czytelny i zorganizowany, nie wymagający odkrywania czegoś na nowo. Nawet nie będąc fanem marki odnajdziemy się w nim bez problemu i bez używania instrukcji obsługi. Jakość materiałów dobra, cieszą miękkie wstawki w miejscu, gdzie kolano opiera się o konsolę centralną.

Pozycja za kierownicą jak na miejskiego SUVa może być zaskakująco niska, co fajnie komponuje się z filozofią marki jak i charakterem auta. Wyżsi kierowcy też znajdą odpowiednią pozycję i nie powinni narzekać na brak miejsca nad głową. Niemniej jednak, jeśli chodzi o wnętrze, to brakuje mi seryjnego podłokietnika. Sorry, przy tej szerokości wnętrza  ten element powinien po prostu być i wrzucanie go na listę akcesoriów to nieporozumienie. Obsługa całego infotainmentu jest dość intuicyjna i nieskomplikowana. Czytelność ekranu nawet w słońcu - dobra. Mały minus za nieduży obrotomierz - nad tym producent mógłby popracować.

Przestronność drugiego rzędu jest całkiem OK niemniej jednak lepiej długonogich tam nie umieszczać, a już na pewno nie na dłuższych trasach. Bagażnik auta ma niezbyt imponującą pojemność - bliżej mu raczej do Mazdy 2 niż 3. Dobrze chociaż że od zderzaka oddziela go niewielki próg i nasze bagaże po otwarciu klapy nie spadną nam na stopy.

Testowe auto napędzał dwulitrowy benzynowy silnik Skyactiv o mocy 150 KM. Napęd trafiał na obie osie za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów. I tu mała ciekawostka - tylko przy wyborze wersji z automatyczną skrzynią biegów i automatem dostajemy również możliwość wyboru trybu pracy skrzyni biegów. Jest to o tyle istotne, że ta skrzynia w trybie standardowym zabija nieco frajdę z jazdy tym autem i ma momenty dłuższego namyślania się. Dopiero tryb sport leczy  ją z tej przypadłości i CX-3 pokazuje co naprawdę potrafi.

A potrafi całkiem sporo. Silnik całkiem nieźle radzi sobie z tym crossoverem, jednak zapas mocy nie jest na tyle duży by z taką samą lekkością napędzać wyładowane na maksa auto. Słowa uznania należą się za to bardzo precyzyjnemu układowi kierowniczemu. Jego działanie jest tak świetne, że mamy wrażenie powożenia sporo mniejszym autem. Do tego jego precyzja jest w tej klasie aut niemal niespotykana. Jeśli zaś dodamy sprężyście przyjemne zawieszenie to otrzymujemy crossovera w wersji sport. Gdyby tak ten tryb sportowy dostępny był bez napędu na 4 byłoby jeszcze lepiej.

Czy CX-3  ma sens? Moim zdaniem, jeśli już  koniecznie chcemy auto z tego segmentu - tak.  Po pierwsze - tak dobrze nie jeździ poza Mazdą żaden crossover. OK, Mokka jest dość blisko, ale brak jej nieco stylu i wrażenia całościowego. Ewentualnie jeszcze Juke w wersji Nismo, ale... to inna półka cenowa i... zerowa praktyczność. Na pewno jest to w tym segmencie dobry wybór. Gdyby jednak tak usunąć te kilka minusów byłby crossover chyba idealny i .... po co komu wtedy  Mazda 3?

lekkość prowadzenia bagażnik
czytelny kokpit przestronność w drugim rzędzie
silnik tryby jazdy tylko w konfiguracji z napędem na 4 koła i automatem
pozycja za kierownicą brak podłokietnika z przodu w seryjnym wyposażeniu

Specyfikacja techniczna:

​CX3 2.0 SKY-G 150 KM 6MT

silnik    
rodzaj 4-cylindrowy   
pojemność 2.0  
moc 150 KM
moment obrotowy 204/2800 Nm/obr
osiągi    
V-max wg producenta 200 km/h
0-80 km./h wg producenta n/m sec
0-100 km/h wg producenta 8,7 sec
     
spalanie    
Zużycie paliwa – cykl miejski wg producenta 8,1/100 litra/km
Zużycie paliwa – poza miastem wg producenta 5,5/100 litra/km
Zużycie paliwa – średnio wg producenta 6,4/100 litra/km
     
wnętrze wymiary    
Szerokość przód/tył n/m cm
wysokość siedzisko sufit przód n/m cm
wysokość siedzisko sufit tył n/m cm
pojemność bagażnika VDA 350/1260* litrów
     
wymiary zewnętrzne    
długość 427 cm
szerokość (ew z lusterkami) 204 cm
wysokość 153 cm
prześwit 16 cm
waga 1235 kg
pojemność zbiornika paliwa 44 litrów
     
     
*n/m nie mierzono
Tags: , ,