Test używanych: Mazda 3 BL 2009 - 2013



Mazda 3 (oznaczenie kodowe BL) miałe swój rynkowy debiut w 2009 roku. Od strony technicznej jest to dość zbliżone auto do „3” poprzedniej generacji. Stylistycznie też jet to raczej ewolucja niż rewolucja. Coś jak kolejna generacja VW Golfa. W każdym razie auto nawet dziś, osiem lat po premierze wygląda nowocześnie.

Warto także zaznaczyć, iż spora część elementów podwozia jest współzamienna z ... Fordem Focusem drugiej generacji. Na rynku europejskim Mazda 3 występowała z następującymi silnikami:

pojemność / paliwo / moc / moment obrotowy / kod silnika
1.6 L MZR/ benzyna / 105 KM / 145 Nm / Z6-VE
2.0 L MZR / benzyna / 150 KM / 187 Nm / LF-VE
2.0 L MZR DISI /benzyna / 151 KM / 191 Nm / LF-VD
2.3 L MZR DISI / turbobenzyna / 260 KM / 380 Nm / L3-VDT (wersja MPS)
1.6 L MZ-CD / turbodiesel / 109 KM / 240 Nm / Y6 (silnik koncernu PSA)
1.6 L MZ-CD / turbodiesel /115 KM / 270 Nm / Y6 (silnik koncernu PSA)
2.2 L MZR-CD / turbodiesel / 150 KM / 360 Nm / R2
2.2 L MZR-CD / turbodiesel /185 KM / 400 Nm / R2

Silniki Diesla 2.2 nie były dostępne w polskich salonach ze względu na niekorzystne przepisy akcyzowe.

Auto występowało w kilku pakietach wyposażenia:

Comfort:
– podstawowa wersja wyposażenia, dostępna tylko z najsłabszym silnikiem benzynowym, najuboższa, oferowana w standardzie na stalowych felgach 15", manualna klimatyzacja, jedyną możliwą opcją za dopłatą do tej wersji był wybór lakieru metalic (mica). Wersjata jest bardzo rzadko spotykana, niecieszyła się dużą popularnością w krajowych salonach
Exclusive:
– wersja ta względem najuboższej ma już automatyczną klimatyzację, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka w kolorze nadwozia, skórzaną kierownicę i gałkę lewarka, sterowanie radiem z kierownicy, oraz system audio z 6 głośnikami (vs 4 w Comfort), jako koła w tym standardzie oferowano 16-sto calowe alufelgi. W tym wyposażeniu można już było oprócz najsłabszej benzyny wybrać silnik Diesla, a za dopłatą wybrać lakier mica.
Exclusive Plus:
– zdecydowanie najpopularniejsza wśród klientów wersja, z możliwością wyboru wszystkich silników benzynowych i diesla (z wyjątkiem silnika z MPS). Opcjonalnie do tej wersji można było dopłacić do lakieru mica oraz reflektorów biksenonowych. W standardzie na 17-sto calowych kołach z lekkich stopów.
Sport:
– ta wersja wyposażenia dostępna jedynie z jednostkami o pojemności 2 litrów, oferowała wszystkie gadżety elektroniczne, rozbudowany system audio oraz dostęp bezkluczykowy.
Ponadto w ofercie jako osobna wersja (a raczej kategoria) wyposażenia dostępna była MPS:
– oprócz najbardziej charakterystycznej cechy w postaci silnika o pojemności 2.3 litra z turbodoładowaniem oraz wynikających z tego zmian wizualnych (wlot powietrza, wydech), w MPS można znaleźć wszystkie cechy wyposażenia Sport oraz tapicerkę pół-skórzaną. Auto standardowo oferowano na 18-sto calowych alufelgach.

Istotną kwestią we wszystkich powyższych wersjach wyposażenia są drobne różnice w zależności od roku produkcji – przykładem może być MPS, który podświetlane listwy progowe w 2011 roku miał w standardzie, a w 2012 już za ten dodatek należało dopłacić. Generalnie jednak warto zauważyć, że im starsza wersja rocznikowa przy tym samym teoretycznie pakiecie wyposażenia, tym to wyposażenie było bogatsze (np. po cichu wycofano zdalnie domykane szyby)

Oprócz konfiguracji regularnych, oferowano wersje limitowane/okazjonalne:
90th Anniversary Edition (cennik na 2010 rok):
– wersję tą można umieścić między Exclusive a Exclusive Plus
Kirei (cennik na 2011 rok):
– wersję tą (podobnie jak 90th) można umieścić między Exclusive a Exclusive Plus
Navi Plus (cennik na 2012-2013 rok):
– wersja ta otrzymała m. in. nawigację Sanyo TomTom oraz specjalny kolor (Dolphin Gray Mica).


Wady/słabe strony:
– "specyficzne sprzęgło" – bierze gwałtownie i w końcowej fazie, stąd kłopoty z płynnym ruszaniem (bez przypalenia lub "kangura"), zmianą biegów bez szarpnięć – trzeba nauczyć się nim operować, ale do końca nie da się tego "zjawiska" wyeliminować;
– zdarzają się problemy z wrzuceniem 1 biegu (czasami "wchodzi" z oporem) – najgorzej w nowych autach, w miarę przejechanych km sytuacja ulega poprawie;
– popiskiwanie sprzęgła w trakcie wciskania pedału (możliwe od strony pedału jak i od strony komory silnika) – szczególnie w chłodne dni, smarowanie pomaga na krótko;
– przeciętny komfort resorowania wynikający z twardego zawieszenia;
– hałas dochodzący z zawieszenia przy pokonywaniu krótkich, poprzecznych nierówności;
– nadmierny szum pochodzący od kół/opon oraz opływającego powietrza przy wyższych prędkościach;
– głośny dźwięk towarzyszący końcowej fazie zamykania szyb;
– hałasujący fotel kierowcy (trzaski, piski, skrzypienia, stuki), dla niektórych użytkowników również niezbyt wygodny (krótkie siedzisko);
– niska trwałość tapicerki materiałowej/wypełniaczy gąbkowych;
– hałasujące, trzeszczące, rezonujące, różne elementy wnętrza, m.in. fotel kierowcy, wloty powietrza, podszybie, obudowa zegarów, tylna półka (hatchback), szyby;
– przeciętna jakość tworzyw sztucznych we wnętrzu (bardzo łatwo i „brzydko” się rysują);
– miękka, delikatna, podatna na zarysowania powłoka lakiernicza nadwozia;
– mała ilość miejsca na nogi z tyłu oraz mały bagażnik, jak na wymiary zewnętrzne auta;
– uchwyt wewnętrzny do otwierania drzwi umieszczono w niefortunnym miejscu – utrudnia dostęp do przycisków sterowania szybami/lusterkami, gdy ręka spoczywa na podłokietniku;
– brak możliwości pełnego otwarcia schowka, gdy pasażer siedzi na swoim fotelu, opiera się on o jego kolana;
– brak automatycznego ryglowania drzwi po ruszeniu;
– zestaw głośnomówiący – brak identyfikacji osoby dzwoniącej (widoczny tylko sam numer);
– brak polskiego języka w menu komputera pokładowego;
– brak złącza USB do obsługi pamięci przenośnych, multimediów oraz ładowania urządzeń.


Najczęstsze usterki:
– awarie sprzęgła kompresora klimatyzacji (metaliczny dźwięk przy załączaniu);
– przedwcześnie zużywające się poduszki silnika;
– awaryjne czujniki systemu TMPS (zastąpione zostały nowym typem);
– „pocący się” przewód od wspomagania kierownicy (wymiana w ramach gwarancji);
– „telepanie pałąka od pasa bezpieczeństwa pasażera (naprawa w ramach gwarancji);
– na biegu jałowym falowanie obrotów, wibracje, nierówna praca, szarpanie; 
– chwilowe, nieregularnie pojawiające się „dławienie” silnika przy gwałtownym przyspieszaniu w okolicach 3000 obr/min – silnik 2.0 DISI (w pewnych przypadkach samoistnie ustąpiło);
– „białe plamy” widoczne na szybce mniejszego wyświetlacza (wada fabryczna w pewnej serii aut);
– „terkotanie” słyszalne podczas pracy dmuchawy;
– przy skręcie w prawo, na kocich łbach lub czymś o podobnej strukturze – stuki z lewego koła (tylko przy skręconych kołach) przypominające wybitą końcówkę drążka;
– stukanie z tyłu – jakby tablica rej.;
– skrzypienie deski – część z zegarami;
– stukanie dochodzące z okolic klapy bagażnika (serwis wymienił zamek klapy);
– hałas/rezonans z okolic podszybia;
– rezonans konsoli środkowej wraz z podłokietnikiem;
– rezonans fotela pasażera – mocowanie (temat opisany w biuletynie serwisowym); 
– "trzeszczące" boczne gąbki fotela kierowcy;
– rezonans z zagłówków fotela pasażera;
– rezonans przednich, bocznych, szyb;
– rezonans z okolic zegarów;
– usterka podnośnika szyby;
– fabryczne radio „gubi stacje”;
– dwukrotne uszkodzenie „dwumasy” (MPS);
– usterka sprzęgła (MPS); 
– awaria zacisków hamulcowych – prawy i lewy tył;
– usterka lampy przedniej xenon (MPS);
– „wypalony pin” w lusterku (MPS);
– uszkodzona poduszka pod silnikiem (MPS);
– wylał prawy tylny amortyzator (MPS);
– stukanie przy zmianie biegów (MPS);
– awaria turbiny (MPS);
– problemy z i-STOP (słabe ładowanie akumulatora dodatkowego).


Zalety/mocne strony:
– atrakcyjna i rozpoznawalna stylistyka nadwozia;
– ergonomiczny, wielostrefowy kokpit;
– czytelne zegary i wskaźniki;
– bardzo dobre właściwości jezdne (dotyczy głównie zawieszenia a nie fabrycznie oferowanych opon);
– bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy;
– skrzynia biegów o sportowym charakterze – precyzyjna, o krótkim skoku lewarka, który jest zawsze „pod ręką”;
– rzeczywiste osiągi potrafią zaskoczyć "in plus" vs dane katalogowe;
– skuteczny układ ogrzewania i klimatyzacji;
– podgrzewana przednia szyba (tylko niektóre wersje wyposażenia);
– podgrzewane fotele (tylko niektóre wersje wyposażenia);
– dobre seryjne nagłośnienie;
– bogate wyposażenie standardowe;
– jakość montażu na wysokim poziomie (produkcja modelu odbywała się wyłącznie w Japonii);
– niska awaryjność (poparta raportami oraz testami długodystansowymi).

Auto powoli staje się poszukiwane na rynku wtórnym, gdyż oferuje atrakcyjną stylistykę, legendarną japońską bezawaryjność oraz dobre wyposażenie. Jeśli bierzemy pod uwagę silniki benzynowe, nie zawiedziemy się.

Materiał powstał przy wykorzystaniu tematu FAQ drugiej generacji Mazdy 3 z forum www.mazdaspeed.pl za uprzejmym przyzwoleniem autora wraz z jego autorskimi zdjęciami za co serdecznie dziękujemy!

Fotografie: KMBak 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Video

Seat Ibiza PL [Walkaround]
Nowy Seat Ibiza - mieszczuch z klasą
Skoda Citigo Walkaround
Citigo - prawie idealne auto do miasta
Toyota C-HR 2017 Walkaround
Pierwsze oględziny nowej toyoty C-HR
Renault Clio 2016 Walkaround
Kilka ujęć nowego Clio
Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro
Honda Civic X generacji

Testy aut nowych

Test: Eclipse Cross - Stary duch w nowej odsłonie

Mitsubishi Eclipse - sportowe czteromiejscowe Coupe produkowane od 1989 do 2011, które doczekało się czterech generacji. Czy w SUV-ie Eclipse Cross zachował się duch i charakter tamtych lat?

Więcej…

Testy aut używanych

Test używanych: Mazda 3 BL 2009 - 2013



Mazda 3 (oznaczenie kodowe BL) miałe swój rynkowy debiut w 2009 roku. Od strony technicznej jest to dość zbliżone auto do „3” poprzedniej generacji. Stylistycznie też jet to raczej ewolucja niż rewolucja. Coś jak kolejna generacja VW Golfa. W każdym razie auto nawet dziś, osiem lat po premierze wygląda nowocześnie.

Więcej…

Aktualności i opinie

44 lata kultowego "Malczana"

Maluch, Malaczan, Żelazko, Fiat 126p. Dziś swoje czterdzieste czwarte urodziny w polskiej historii motoryzacji obchodzi ten mały bolid.

Więcej…

© 2015 Napędzani Benzyną by PUSHMEDIA.. Designed By AGETHEMES
Konfiguracja i administracja Pushmedia.pl
Free Joomla! templates by AgeThemes