BMW E32 seria 7 1986-1994

BMW 7er E32 czyli flagowa limuzyna bawarskiego koncernu to niewątpliwie klasyk o jakim warto pamiętać. Pierwsze egzemplarze zostały wyprodukowane w 1986 i jak na serię siedem przystało prezentowały topowe wyposażenie dostępne w tamtym okresie.

Producent oferował dwie wersje nadwozia a mianowicie klasycznego sedana, czterodrzwiowego z długą maską i długim bagażnikiem oraz wersję przedłużaną oznaczaną dodatkowo literą "L" (od niemieckiego słowa Lang - długi), dłuższą o 11,4cm (nawet najwyżsi pasażerowie jadący z tyłu mieli miejsca aż nadto).

Początkowo oferowano rzędowe sześciocylindrowe silniki z serii M30 (uchodzące za pancerne) o pojemnościach 3.0 i 3.5 oraz widlastą jednostkę o pojemności 5.0 wyposażoną w aż dwanaście cylindrów. W 1992 model E32 doczekała się liftingu, najbardziej widoczną zmianą był nowy przedni grill tzw. szeroka nerka, nadająca siódemce agresywniejszego wyglądu. Wraz z liftem rozszerzono gamę silników, pojawiły się nowe widlaste jednostki o oznaczeniu M60 (również trwałe i bezobsługowe jednostki na solidnych łańcuchach rozrządu). W tamtym okresie nie znano pojęcia downsizing wobec czego 3.0 R6 zostało zastąpione przez 3.0 V8 a 3.5 R6 oddało pola 4.0 V8. 

Najmocniejszy w gamie silników M70B50 (V12) charakteryzował się bardzo dużą trwałością, prostą budową, dużą kulturą pracy, wysoką mocą i sporym momentem obrotowym a wszystko to z wolnossącej benzyny - coś nie do pomyślenia w naszych czasach (no może tylko Ford z obecnym modelem Mustanga podważa tę tezę).

W kwestii wyposażenia kierowca miał do dyspozycji gadżety, które nawet obecnie nie są standardem w samochodach kosztujących grube tysiące. Mówimy min. o skórzanej tapicerce, drewnianych wykończeniach elementów drzwi i kokpitu, telefonie, elektrycznych fotelach, lodówce, podgrzewaniu przedniej szyby, fotochromatycznym i elektrycznym lusterku, elektrycznej rolecie, dwustrefowej klimatyzacji, hydraulicznym zawieszeniu, amortyzatorach z regulowaną twardością, tempomacie i na tym lista się nie kończy.

Jeśli chodzi o prowadzenie E32 to pomimo sporej masy, gdzie najcięższe modele ważyły ponad 1800kg, auto prowadzi się bardzo dobrze tak jak każde BMW. Mimo że gabaryt nadwozia jest spory jadąc E32 nie mamy poczucia że prowadzimy kloc na kółkach.

Model E32 skończył już 30-tkę ale jego nadwozie zachowane w dobrym stanie nadal przykuwa uwagę na ulicy. Silniki, mimo że mają już swoje lata nadal potrafią zawstydzić zarówno spod przysłowiowych świateł jak i na autostradzie.

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Video

Seat Ibiza PL [Walkaround]
Nowy Seat Ibiza - mieszczuch z klasą
Skoda Citigo Walkaround
Citigo - prawie idealne auto do miasta
Toyota C-HR 2017 Walkaround
Pierwsze oględziny nowej toyoty C-HR
Renault Clio 2016 Walkaround
Kilka ujęć nowego Clio
Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro
Honda Civic X generacji

Testy aut nowych

Test: Eclipse Cross - Stary duch w nowej odsłonie

Mitsubishi Eclipse - sportowe czteromiejscowe Coupe produkowane od 1989 do 2011, które doczekało się czterech generacji. Czy w SUV-ie Eclipse Cross zachował się duch i charakter tamtych lat?

Więcej…

Testy aut używanych

Test używanych: Mazda 3 BL 2009 - 2013



Mazda 3 (oznaczenie kodowe BL) miałe swój rynkowy debiut w 2009 roku. Od strony technicznej jest to dość zbliżone auto do „3” poprzedniej generacji. Stylistycznie też jet to raczej ewolucja niż rewolucja. Coś jak kolejna generacja VW Golfa. W każdym razie auto nawet dziś, osiem lat po premierze wygląda nowocześnie.

Więcej…

Aktualności i opinie

44 lata kultowego "Malczana"

Maluch, Malaczan, Żelazko, Fiat 126p. Dziś swoje czterdzieste czwarte urodziny w polskiej historii motoryzacji obchodzi ten mały bolid.

Więcej…

© 2015 Napędzani Benzyną by PUSHMEDIA.. Designed By AGETHEMES
Konfiguracja i administracja Pushmedia.pl
Free Joomla! templates by AgeThemes